|| Miért nem csak vállalkozást, hanem márkát érdemes építeni?
Mit adhat egy erős márka, és annak milyen apró részlete csak a logó? ||

Két fontos dolog, amiket szeretnénk ebben a cikkben megerősíteni:

  • A logó és a weboldal még NEM egyenlő a brand-del!
  • A grafikus NEM márkát, hanem arculatot tervez!

Aki nem csak vállalkozást, hanem márkát épít, annak mást jelent a konkurencia fogalma. Nem kell úgy aggódnia miatta és semmiképp sem kell árversenybe sem szállnia. Mert olyasvalamit hoz létre, amit nem lehet lemásolni és hasonlóképpen a versenytársai is olyat építenek, ami megismételhetetlen. A brand egy érzés, ami ha stabil alapokon nyugszik, kiemel és megkülönböztet. Ahogyan nincs két egyforma emberi lény sem, ugyanígy érdemes két vállalkozást is megkülönböztetni. Ha személyiséggel ruházzuk fel, úgy egészen máshogy lehet hozzá viszonyulni/kötődni.

BRAND - márka

A brand egy érzés, egy jelentés, egy hangulat. Ahogy az embereknek egy termék, szolgáltatás, vagy vállalkozás eszébe jut. Amitől azonosulni tudunk vele, ami miatt hajlandóak vagyunk akár magasabb árat is fizetni. A márka egyedisége abban csúcsosodik ki, ahogyan magához vonzza, majd kiszolgálja az ügyfeleit.

BRANDING - márkaépítés

A márkaépítésnek fizikai (arculat) és érzelmi (márka) vonatkozása is van és egy hosszú, tudatos folyamat áll mögötte. A branding célja, hogy hosszútávú kapcsolatot építsen ki a közönséggel, alapot biztosítson, bizalmat építsen, amihez ismernünk kell a vállalkozás miértjét, érzelmi és fizikai síkon is.

Két típusát említsük meg, amik számunkra most jelentősek:

  • Digitális márkaépítés: a közösségi média jelenlét, a keresőoptimalizálás, illetve általánosságban a web és az internetes kereskedelem.
  • Személyes márkaépítés: ahogyan egy személy építheti ki a hírnevét

A márkaépítés tehát nagyon sokrétű. Ide sorolhatunk a vizuális arculat tervezésétől, a márkaüzenet kialakításán át rengeteg mindent, de magába foglalja még a közösségi média tartalmak szövegezését és képi megjelenését is.

BRAND IDENTITY - arculat

Mi is az arculat? - ez az, amit látunk, hallunk vagy tapinthatunk. A márka dizájnja. Az arculat lehet akármi, ami azonosítani tudja a márkát, beleértve a logót is, azonban más érzékszervi elemeket is tartalmaz, mint a hang, a tapintás, de még az illat is. Az arculat általános célja, hogy személyiséggel ruház fel, illetve segítségével a márka elmesélheti a történetét. A sikeres arculat kulcsa a következetesség. Felismerhetővé teszi a márkát, így a közönség emlékezni fog rá. Az arculati leírás legnagyobb célja pedig, hogy iránymutatást adjon arra vonatkozóan, hogy hogyan javasolt alkalmazni a vizuális eszközöket ennek érdekében.

ARCULATI ELEMEK:

  • Vizuális arculat elemei:
    - logó és annak variációi
    - színek
    - tipográfiai
    - grafikai elemek
    - következetes stílus a képekhez
  • Mottó vagy szlogen
  • Hangnem, szóhasználat, stílus
  • Hang, tapintás, illat

LOGÓ:

A logó tehát önmagában nem maga az arculat, hanem a teljes arculat egy apró eleme. Felismerhetőségében pedig az egész brand és branding részt vesz, hiszen nem az a kis szimbólum vált ki érzést, hanem a teljes “felhajtás” körülötte. Hogy milyen a jó logó, az egy újabb téma lehet, de talán néhány gondolat felvezetésnek:

  • A logó nem az első és legfontosabb.
  • Nem kell, hogy elmesélje a tevékenységi kört, hiszem főként beazonosításra szolgál.
  • Sokan terveznek csak logót, pedig nagyon fontos lenne, hogy minden esetben legyen mögötte jelentés, tartalom, tudatosság!

Összegzésként tehát a grafikusok nem márkát terveznek, hanem arculatot. Azon belűl is vizuális arculatot. A brand viszont ennél sokkal összetettebb, egy láthatatlan valami, egy fogalom, egy érzés. Ennek a kialakításához pedig stratégia kell, illetve stratégia alapú arculattervezés. Ami segít kifejezni a brand üzenetét és azt az egyedülálló márkaélményt nyújtani, ami valóban utánozhatatlan.

Innen folytatjuk!