|| A webdesign és a kapcsolódó szakmák, a köznyelvben hihetetlenül képlékeny fogalmakként vannak jelen, ami gyakorlatilag cégenként is képes különbözni. Ezért lehet olyan álláshirdetésekre lelni, ahol egy 8 órás állás keretein belül, egy általuk grafikusnak titulált egyéntől várnak el egyszerre nyomdai, dekoros, közösségi média designeri, arculattervezői, webes, szövegírói, marketing tanácsadói, márkastratéga és egyébként full stack fejlesztői tudást. Ezek az álláshirdetések aztán közkézen forognak a tematikus fb csoportokban és különböző mértékű felháborodást keltenek. Érthető is, meg nem is, próbáljuk meg kibogozni mi a különbség köztük! ||

Emlékszünk még a lányra az előző bejegyzésből?

Megkérdezték tőle nem is olyan régen, hogy pontosan mivel is foglalkozik.

Jött is a válasz:
“Brand és webdesigner vagyok, kedves embereknek tervezek átfogó arculatot a logótól egészen a komplexebb weboldalakig. Számíthatsz rám grafikai munkákban, reklám dekorációban és interakciókkal tűzdelt designban.”

Érezte a lány a zavarodottságot, nézzük:

  • A webdesigner weboldalakat tervez. Igaz!
  • A brand designer tervezi a vizuális arculatot. Többek között. Mondjuk hogy igaz!
  • Én viszont nem készítek csak weboldalakat és nem tervezek csak logót. Soha nem csak ezekre van szükség.
  • Helyette rengeteget kérdezek, márkaalapokkal indítunk, stratégiában és rendszerben gondolkodunk együtt.
  • Nem kell minden brand designernek stratégának lennie, de minden brand stratégiára kell hogy épüljön!

Szóval az a bizonyos lány:

Lehetne más is, hívhatnánk szimplán designernek, aki a MÉNKŰ, mint branding és design studio mögött áll. Egyelőre az egyszerűség kedvéért most nem variálunk és megpróbálom megmagyarázni az én olvasatomat ezekkel a kifejezésekkel kapcsolatban:

Mihez ért egy brand és webdesigner?

Kicsit talán mindenes, hiszen ha nem lát rá, tanul bele, követi figyelemmel a határos szakmákat az aktuális trendjeikkel együtt, akkor nem fog tudni olyat tervezni, ami kivitelezhető, használható és nem utolsó sorban eredményes is. Csak szép lesz, de az önmagában még édes kevés. Tehát legyen kreatív mint egy grafikus, de gondolkodjon olyan logikusan esetleg még kódoljon is úgy mint egy fejlesztő. Legyen kicsit marketinges, kicsit pszichológus, kicsit stratéga, de a legfontosabb erénye a rendszerszemlélet, a problémamegoldó képesség és a kötélidegek.

Mivel foglalkozik?

Stratégiai alapon tervez logót és arculatot, hirdetési anyagokat, közösségi média megjelenést, webes grafikákat ohh igen! és egyébként weboldalt is. Azon belül pedig - a teljesség igénye nélkül - rengeteg részfolyamat van, úgy mint a webgrafika, drótváz, webdesign, animáció, sitebuild, frontend fejlesztés, keresőoptimalizálás, online marketing.

Webdesignerként csak tervez vagy kódol is?

Ízlések és pofonok... Megvan a maga bája, ha csak tervezek és egy tetszetős UI kit alapján valaki más fejleszti le az elképzelésem, de számomra a legnagyobb élmény, ha én is kódolhatom. Így teljesedik ki, valósul meg igazán. Mármint tényleg lefeljesztem! Nincs sablon és weboldal építős összekattintgatás! Csakis egyedi kód! (A weboldal "csinálás" egy más műfaj!)

Honnan jön?

A legtöbb webdesigner is rendelkezik valamilyen grafikai ismerettel, vagy grafikus végzettséggel. A grafika, mint vizuális képzőművészeti ág számunkra most két fontos részre osztható: A művészi grafika egy szabadabb alkotói tevékenység, ahol a művész a saját elképzeléseit valósítja meg, ezzel szemben az alkalmazott grafika esetében üzleti célok is érvényesülnek. A legszemléletesebb példája, ahogy az üzleti világban a vállalkozásoknak főként a design segítségével képviseltetik magukat és minket most főként ez a vonal érint.

Print vs. web?

Fontos megjegyezni, hogy hiába mindkettő alkalmazott grafika, egészen más dolog offline és online felületre tervezni. Így habár ugyanazokat a grafikai programokat (Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign, XD illetve részemről egyre inkább Affinity Photo, Designer, Publisher és Figma) kell egy print designernek és egy webdesignernek ismernie, nyilvánvalóan másmilyen felkészültséget igényel a nyomdai előkészítés, vagy egy nyomtatvány tördelése és mást egy alkalmazás felületének a tervezése vagy egy animált logó kódolása. Mást és mást jelent a színelmélet és a tipográfia is, így habár illik otthonosan mozogni mindkét területen, azt gondolom mindannyiunknak az egyik irány lehet csak az erőssége igazán.

Hol tanulható?

Rengeteg képzés elérhető ma már a 2 hónapos tanfolyamtól a több éves egyetemi képzésig és ahogy az időtartam, úgy a költség is végtelenül széles skálán mozog. Szeretnék majd erről is írni, de ez a cikk most nem erre hivatott. Legyenek intő jelek, ha valahol gyorsan és olcsón ígérnek előképzettség nélkül is komplett szakmát és új hívogató vállalkozói életformát. A design szépsége éppen abban rejlik, hogy nem lehet megtanulni, mert örökké változik és fejlődik. Kell egy hatalmas adag alázat ezt elfogadni és minden nap energiát tenni az önképzésbe és fejlesztésbe.

Hol lelhető fel?

Cég mérettől, igénytől és anyagi forrásoktól függ, hogy saját designert alkalmaz, vagy ügynökséget, stúdiót, esetleg szabadúszót bíz meg a márkájával kapcsolatban.

Miért tanulna ilyet bárki? Nem túl nagy a verseny?

Az én személyes véleményem szerint a szakmának a sokoldalúsága a legcsodálatosabb része. Sok-sok kitartással mindannyian megtalálhatjuk benne a saját erősségeinket, kialakíthatjuk benne a saját hangunkat, ami megkülönböztet a többiektől. De ezzel már el is érkeztünk a márkaépítés témájához. Ez lesz igazán az én témám!

Új téma, jó téma, jó nagy adag karaktert igényel, ígérem innen folyatjuk!

Bízom benne, hogy velem tartasz!